Ochrana oznamovatelů

Vnitřní oznamovací systém (whistleblowing) podle ust. § 8 odst. 1 písm. b) zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů realizovaný stranou:

Ing. Marcela Faltýnová

IČ: 07670605, se sídlem: Brodce 2, Kadaň, 432 01, tel.: 773 231 950, e-mail: [email protected], ID datové schránky: 6jei9nh, www.marnamax.cz

Martin Tripal

IČ: 07308914, se sídlem: Palackého 3667, Chomutov, tel.: 720 732 460, e-mail: [email protected], ID datové schránky: , www.marnamax.cz

dále jen jako „Realitní zprostředkovatel“

  1. Úvod

„Realitní zprostředkovatel“ dbá na svou dobrou pověst a klade důraz na čestné, zákonné, etické a transparentní jednání jak uvnitř společnosti, tak vůči klientům, dodavatelům a jiným třetím osobám. „Realitní zprostředkovatel“ netoleruje protiprávní jednání a snaží se vždy eliminovat možnost protiprávního jednání ze strany jejích zaměstnanců, spolupracovníků či statutárních orgánů a jiných osob.

Proto „Realitní zprostředkovatel“ zavádí tento vnitřní oznamovací systém, který umožní oznamovat protiprávní jednání a chránit oznamovatele před odvetnými opatřeními (whistleblowing), čímž přispěje k budování firemní kultury ve společnosti a rozvoji profesionálního a etického podnikání v České republice i zahraničí. Prioritou je vytvoření takového systému a firemního prostředí, které umožní osobám oznámit podezření na trestný čin, přestupek či jiné škodlivé jednání bez obav z postihu a s jistotou, že jejich podnět bude řádně prošetřen a v případě pochybení budou přijata příslušná opatření ke zjednání nápravy.

  1.  Podávání a postup posuzování oznámení o možném protiprávním jednání

 Jaké jednání lze oznamovat?

  • Zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů upravuje, jak lze oznamovat prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému, resp. podle ustanovení § 2 zákona o ochraně oznamovatelů.
  • Jedná se o možné protiprávní jednání, k němuž došlo nebo má dojít u osoby, pro niž oznamovatel, byť zprostředkovaně, vykonával nebo vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v souvislosti s výkonem práce nebo jiné obdobné činnosti a které má znaky trestného činu, či porušuje zákon o ochraně oznamovatelů, nebo porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti:

- finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a finančních trhů, daně z příjmů právnických osob, předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,

- ochrany spotřebitele,

- souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti,

- bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,

- ochrany životního prostředí,

- bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví,

- radiační ochrany a jaderné bezpečnosti,

- hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,

- ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,

- ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů,

- ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle práva Evropské unie.

  • Prací nebo jinou obdobnou činností, jak je uvedeno v § 2 odst. 3 a 4 zákona o ochraně oznamovatelů, se rozumí:

a) závislá práce vykonávaná v základním pracovněprávním vztahu,

b) služba,

c) samostatná výdělečná činnost,

d) výkon práv spojených s účastí v právnické osobě,

e) výkon funkce člena orgánu právnické osoby,

f) plnění úkolu v rámci činnosti právnické osoby, v jejím zájmu, jejím jménem nebo na její účet,

g) správa svěřeneckého fondu,

h) dobrovolnická činnost,

i) odborná praxe nebo stáž,

j) výkon práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, jejímž předmětem je poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiného obdobného plnění

  • Prací nebo jinou obdobnou činností se pro účely tohoto zákona rozumí i ucházení se o práci nebo jinou obdobnou činnost.

 Jakým způsobem lze oznámení podat?

  • Oznámení lze podat prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému „Realitního zprostředkovatele“ zodpovědné osobě, kterou je Ing. Marcela Faltýnová (ta při výkonu své činnosti postupuje nestranně a je vázána mlčenlivostí), Ministerstvu spravedlnosti ČR nebo uveřejnit za podmínek uvedených v ustanovení § 7 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně oznamovatelů.
  • Zodpovědná osoba je určena „Realitním zprostředkovatelem“ k přijímání a posuzování důvodnosti oznámení o možném protiprávním jednání, která navrhuje opatření k nápravě nebo předejití protiprávního stavu.

Oznámení je možné podat:

  • Písemně doručením v obálce označené „Vnitřní oznamovací systém“, na které je uvedeno „Neotevírat, důvěrné“ na adresu: Brodce 2, Kadaň, 432 01, adresát: Ing. Marcela Faltýnová
  • Elektronicky na e-mailovou adresu: [email protected]
  • Telefonicky na telefon zodpovědné osoby tel. č.: 773 231 950, která se s oznamovatelem osobně sejde.

 Jaký je postup při a po doručení oznámení?

  • Prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému lze oznámení podat ústně nebo písemně. Požádá-li o to oznamovatel, je zodpovědná osoba povinna oznámení přijmout osobně v přiměřené lhůtě, nejdéle však do 14 dnů ode dne, kdy o to oznamovatel požádal.
  • Zodpovědná osoba je povinna do 7 dnů ode dne přijetí oznámení písemně vyrozumět oznamovatele, případně tak neučinit, pokud oznamovatel výslovně požádal zodpovědnou osobu, aby ho o přijetí oznámení nevyrozumívala, nebo je zřejmé, že vyrozuměním o přijetí oznámení by došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.
  • Zodpovědná osoba je povinna posoudit důvodnost oznámení a písemně vyrozumět oznamovatele o výsledcích posouzení do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech skutkově nebo právně složitých oznámeních lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát. O prodloužení lhůty a důvodech pro její prodloužení je zodpovědná osoba povinna oznamovatele písemně vyrozumět před jejím uplynutím.
  • Zjistí-li zodpovědná osoba při posuzování důvodnosti oznámení, že nejde o oznámení podle tohoto zákona, bez zbytečného odkladu o tom písemně vyrozumí oznamovatele.
  • Je-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, zodpovědná osoba povinnému subjektu navrhne opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu. Je-li oznámení podáno u zodpovědné osoby povinného subjektu, pro který oznamovatel nevykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, navrhuje zodpovědná osoba nápravná opatření osobě, pro kterou oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nevylučuje-li to povaha věci. Nepřijme-li povinný subjekt opatření navržené zodpovědnou osobou, přijme k předejití nebo nápravě protiprávního stavu jiné vhodné opatření; to neplatí, jde-li o opatření navržené jiné osobě než povinnému subjektu, který tuto zodpovědnou osobu určil. O přijatém opatření povinný subjekt neprodleně vyrozumí zodpovědnou osobu, která o něm bez zbytečného odkladu písemně vyrozumí oznamovatele.
  • Není-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, zodpovědná osoba bez zbytečného odkladu písemně vyrozumí oznamovatele o tom, že na základě skutečností uvedených v oznámení a z okolností, které jí jsou známy, neshledala podezření ze spáchání protiprávního jednání, nebo shledala, že oznámení se zakládá na nepravdivých informacích, a poučí oznamovatele o právu podat oznámení u orgánu veřejné moci.
  • O ústním oznámení se pořídí jeho zvuková nahrávka nebo záznam, který věrně zachycuje podstatu ústního oznámení. Zvukovou nahrávku ústního oznámení lze pořídit pouze se souhlasem oznamovatele. Zodpovědná osoba nebo pověřený zaměstnanec umožní oznamovateli, aby se k záznamu nebo přepisu zvukové nahrávky, byl-li pořízen, vyjádřil; vyjádření oznamovatele se k záznamu nebo přepisu přiloží.

 Zákaz poskytnutí údajů a evidence a uchovávání oznámení

  • Zodpovědná osoba neposkytne informace, které by mohly zmařit nebo ohrozit účel podávání oznámení. Tuto povinnost má i třetí osoba, která získá přístup k oznámením nebo do evidence údajů o přijatých oznámeních v rozporu s § 21 odst. 3 zákona o ochraně oznamovatelů
  • Informace o totožnosti oznamovatele je možné poskytnout jen s jejich písemným souhlasem, ledaže je zodpovědná osoba povinna tyto informace poskytnout příslušným orgánům veřejné moci podle jiných právních předpisů. Poskytuje-li zodpovědná osoba informaci o totožnosti oznamovatele orgánu veřejné moci je povinna o tom předem oznamovatele vyrozumět společně s důvody, pro které jsou povinni informaci o totožnosti poskytnout, a umožnit oznamovateli, aby se k poskytnutí informace vyjádřil.
  • Zodpovědná osoba je povinna v elektronické podobě vést evidenci údajů o přijatých oznámeních, a to v rozsahu: datum přijetí oznámení, jméno, příjmení, datum narození a kontaktní adresa oznamovatele, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, jsou-li jim tyto údaje známy, shrnutí obsahu oznámení a identifikace osoby, proti které oznámení směřovalo, je-li jim její totožnost známa, datum ukončení posouzení důvodnosti oznámení zodpovědnou osobou a jejich výsledek.
  • Zodpovědná osoba je povinna uchovávat oznámení podané prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému a dokumenty související s oznámením po dobu 5 let ode dne přijetí oznámení.
  • Do evidence oznámení a k oznámením uchovávaným má přístup v případě oznámení podaných prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému pouze zodpovědná osoba.

Možnost podat oznámení Ministerstvu spravedlnosti, resp. v případě porušení AML zákona Finančnímu analytickému úřadu

  • Zaměstnanci dle ustanovení § 2 odst. 3 a 4 zákona o ochraně oznamovatelů mohou podle ustanovení § 16 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů podat oznámení taktéž Ministerstvu spravedlnosti, nicméně při oznamování porušení zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (AML zákona) je nutné využít oznamovací systém Finančního analytického úřadu (FAÚ).

Tento vnitřní oznamovací systém „Realitního zprostředkovatele“ je uveřejněn na stránkách www.marnamax.cz  

Ing. Marcela Faltýnová
Ing. Marcela Faltýnová
432 01
Kadaň 2